Az insidemovies.ew.comnak sikerült egy interjút készítenie Az Útvesztő film rendezőjével Wes Ballal, aki ennek keretében részletesen beszélt arról, hogyan alkotta meg az Útvesztőt.
Amikor Wes Ball befejezte Az Útvesztő olvasását, amely az
első könyv James Dashner hatalmas sikerű trilógiájának és arról szól, hogy egy
csapat tini fiút rejtélyes körülmények között „bebörtönöznek” egy hatalmas
falakkal körülvett és megszökni lehetetlennek tűnő Útvesztőbe, egyből azon
kezdett el járni az agya, hogy miként festhet a James Dashner által megalkotott világ. Ekkor még nem kapta meg a rendezői posztot, de egy olyan embertől, aki jártas
a vizuális effektek világában ez természetes volt.
„Elmentem és előkerestem néhány 3D eszközt, amit a Ruinnál
is használtam.” Ball azt mondja, ezzel a 2012-es rövidfilmjével érkezett meg a posztapokaliptikus
világba. „Ez a kis darab volt az én nyitásom a világba: egy koncepció egy
gyerekről, aki a napsütésben áll ezek a hatalmas falak között. Olyan volt, mint
a Legyek Ura. Sötét, éles és piszkos.”
Az Útvesztő egy történet egy csapat fiúról, akik a Tisztáson
élnek, ez pedig egy ellenséges Útvesztő közepén van, amely nyüzsög a halálos,
űrlényszerű Siratóktól. A fiúk - akik minden hónapban új tagot köszöntenek maguk
között - egy stabil társadalmat építettek ki. Amikor a lázadó Thomas megérkezik,
az addig kiszámítható Útvesztő hirtelen szeszélyesen kezd viselkedni és az,
hogy megtalálják a kiutat egyre sürgetőbb lesz.
A több száz millió dolláros YA adaptációkkal ellentétben, a
kis költségvetésű filmek készítőinek keményen kell dolgozniuk, hogy kitűnjenek,
különösen ilyen gazdagon kidolgozott képi világ esetében. Íme az, hogyan keltette életre James Dashner trükkös világát Wes Ball és a
csapata.
Ball azzal kezdte, hogy lerajzolta a saját elképzelését az
Útvesztőről.
„James úgy írta le, hogy az útvesztő olyan, mint egy rakás
doboz egy térré alakítva.” – mondta Ball – „Jött ez az ötletem, ami jó lehet,
hogy az Útvesztő olyan, mint egy óra tükörképe, ami visszaszámol.” Ball nagyon
szerényen nyilatkozott a művészi bátorságáról, amivel virtualizálta és
megteremtette az egész világot, de még ezek a rajzok is olyanok, mint egy
mini-modellek, amelyeket a fiúk hoztak létre a felfedezéseik alapján.
A korlátozott költségvetés ellenére Ball teljes szívvel
magáévá tette azt a kihívást, hogy minél reálisabban keltse életre a Útvesztőt.
„Olyannak akartam megcsinálni, hogy az hihető legyen és ne csak varázslatnak
tűnjön.” – mondta – "Ez nem egy Harry Potteres Útvesztő. Amennyire csak tudtuk a
„földön tartottuk” a dolgot."
A falak magasságával kezdtük. A könyvben 400 láb (jó
matekosok elő, ez menyi méterben? 124?) magasnak vannak leírva. „Amikor elkezdtem
a tervezést, meg tudtam volna tervezni 400 láb magasra is a falakat, de amikor ebbe
belegondoltam rájöttem, hogy nem illenének a képernyőre. Ez nem lenne egy
izgalmas felvétel.” – mondta – „Végül olyan 100-150 (31-47 méter?) lábnál
maradtunk, ami teljesen elég ahhoz, hogy úgy érezzük, mintha egy börtönben
lennénk, de nem olyan nagyok, hogy az egész film alatt rá figyeljünk. Az
Útvesztő sokkal ijesztőbb és impozánsabb úgy, hogy tudjuk, hogy teteje is van.”
„Biztosra akartam menni, hogy sokoldalú legyen az Útvesztő.”
– mondta Ball, aki kitalálta a logikáját és a kinézetét az Útvesztőnek, amint
éppen kifelé haladunk a közepétől. „Ahogy közeledünk a Tisztáshoz minden nagyon
organikus, benőtt és betonos; aztán fémessé alakul, és ahogyan kifelé haladsz,
úgy érzed, mintha az Útvesztő gépezetét látnád. Olyan, mintha egy gépbe
lépnének.”
Dashner azt is írta az Útvesztőről, hogy soha nem veszi fel
kétszer ugyanazt az alakot, ami egy szép és provokatív gondolat a könyvben, de
Ball egy ésszerű magyarázatot akart, hogy miért van ez így. „Nem akartuk, hogy
a falak csak össze-vissza mozogjanak értelem nélkül” – nevet Ball – „Ekkor
mondtam el az ötletemet erről a mintázatról [nincs a képen]. Ez arra a Plinko
játékra emlékeztet a ’ The Price Is Right’ játékból."
Valószínűleg a leginnovatívabb ötlete Ballnak az volt, hogy
ahol csak tudta a hitelességet választotta, persze nagymértékben az effektekre
támaszkodva. Ball nem zárkózott el a zöld hátteres forgatástól, de a Tisztás tényleg
létezett Baton Rouge-ban, Los Angelesben. Megépítették a kunyhókat és az egész
környezetet, ahol a fiúk élnek. Ball talált egy lerombolt hotelt, ahol összetákolták
a mini Útvesztőt, hogy valódi fényben forgathassanak és valódi beton előtt. És
ahol ki tudták alakítani, hogy úgy tűnjön, mintha az Útvesztő egy kis része
lenne, Ball kísérletezni kezdett a kamera szögekkel és néhány bonyolultabb hajszát
sikerült úgy felvenniük, mintha azt az Útvesztő különböző sarkaiból nézhetnénk.
„Azt akartam, hogy igazi izzadság legyen az arcukon.” –
mondja Wes és ez nem volt nehéz feladat. Volt, hogy nagyon meleg volt és ők
órákat rohangáltak. Ez remek volt, de ugyanakkor nehéz és kemény feladat is.
Forrás: [x]
A 400 láb 122 méter, de nem 2 méteren múlik. Lényeg, hogy minden ilyen angolszász mértékegységhez (távolság, tömeg, hőmérséklet - de még időzónák között is) találni az interneten konvertereket. Hasznosak, mert ezekben a cikkekben hajlamosak lábban mérni hosszúságot, fontban tömeget és Fahrenheitben hőmérsékletet. :))
VálaszTörlésKöszi, akkor 122 méter. A matek meg én valahogy soha nem értettük meg egymást. :D
TörlésÉs köszi a konvertálós tippet is. ;)