2014. szeptember 19., péntek

Véleményem a filmről - Anna


Ez volt az év filmje számomra, el sem tudom mondani mennyire vártam és mennyit bizakodtam, hogy ne rontsák el úgy, ahogy általában a többi YA könyvadaptációt szokták. Hosszú volt ez az egy éves várakozás a forgatás után, de csak eljött a szeptember 18.-a és végre beülhettem a moziba megnézni Az Útvesztőt. Én már az első nap délután beültem a filmre, mert egyszerűen képtelen lettem volna hétvégére halasztani. Nekem ezt minél hamarabb látnom kellett és kész. Erre a kis felvezetőre azért van szükség, hogy érezzétek mennyire vártam ezt a filmet, és hogy mennyire szerettem a könyvet. Nagy rajongója vagyok, ezért is kezdtem bele a rajongói oldal szerkesztésébe, amit húgommal több mint fél éve elég szorgalmasan vezetünk.

Na de térjünk rá a filmre, hisz az most az érdekes. Mit mondhatnék róla, így az elején? Nekem tetszett, élveztem, elszórakoztatott, izgultam az elejétől a végéig. Wes Ball szép kis filmet rakott össze annak ellenére, hogy tulajdonképpen kezdő rendező, így a munkáját csakis dicsérni lehet. Imádom a szereplőgárdát, őket csakis méltatni tudom, mert igencsak tehetséges fiatalokat sikerült összeválogatni. Dylan O'Brien, Will Poulter, Thomas Brodie-Sangster, Ki Hong Lee és Kaya Scodelario mind-mind remekek voltak a szerepben, amit alakítottak, és ha mégis kicsit súlytalan lett a szereplésük, az sem rajtuk múlt, hanem azon, hogy túl kevés időt kaptak a képernyőn. Remek fiatal színészeket gyűjtöttek össze, ebbe nem nagyon tudok belekötni. Dylan vitte a prímet, és egyszerűen tökéletes volt Thomasnak az elejétől a végéig. Tökéletesen átadta Thomas érzéseit, gondolatait és fejlődését, olyan kifejező arcokat és tekintetet tudott vágni, hogy mindenképp dicséret illeti.


Imádtam a Siratókat, akiket hasonlóan képzeltem el magamban, elég undorítóak és félelmetesek voltak ahhoz, hogy elhiggyem róluk, hogy "gonosz szörnyetegek", és ebből kifolyólag jól sikerültek az akciójelenetek. A Siratók támadása, a harcok az útvesztőben, az útvesztő átalakulása mind-mind szemkápráztató lett, lehetett rajta izgulni és bámészkodni is. Mellesleg a film talán legnagyobb erőssége, hogy hiányzik a már talán halálra unt kötelező tini szerelmi szál, és emiatt különleges a hasonszőrű társai között. Nekem nem hiányzott a romantika, sőt, ez így volt tökéletes. Nem kellett ide semmilyen szerelmi nyavalygás, mikor az életükért futnak a szereplők. Nagyon hangulatos volt a film zenei aláfestése, tetszett, mindegyik zene illett az adott jelenethez, ezt is remekül összehozták a készítők.

Eddig hihetnétek azt, hogy ez egy tökéletes film lett és hogy semmi kivetnivalót nem találtam benne. Ez korántsem igaz, és biztosan az az oka, hogy a könyv nagy rajongója vagyok, és ezért nem tudom pártatlanul nézni a filmet, ha akarnám se tudnám, de sajnos el kell mondanom, hogy sok mindent megváltoztattak a filmben. A változtatások egy része nem zavaró és talán még indokolt is, de voltak olyanok, amikkel nem értettem egyet, amik nem nyerték el a tetszésem. Igazából a legnagyobb gondom az, hogy a moziból kijövet végig azon kattogott az agyam, hogy ezt a filmet bizony nagyon leegyszerűsítették. Úgy érzem, hogy sok mindent leegyszerűsítettek, hogy az átlag mozinéző tudja követni a dolgokat. A legnagyobb szívfájdalmam, hogy a filmben mondhatni teljesen máshogy jutnak ki az útvesztőből, az egész térképes, 6 szavas kódos kijutást lecserélték egy szimpla számsorra. Lehet, hogy nekik van igazuk, és az átlag mozinéző nem tudta volna követni az eredeti kódok "bonyolultságát" (bár szerintem egyáltalán nem volt az), de engem ez akkor is zavar, mert úgy érzem, mintha hülyének néznének minket. Vagyis pontosítok... nem minket, hanem az amerikai mozinézőket, mert ugyebár lássuk be elsősorban minden filmet nekik készítenek. Az amerikai Box Office adatok számítanak, azok döntenek a folytatásról.

A másik, ami kis keserű szájízt hagyott maga után a karakterek közötti kapcsolatok ábrázolása. Kezdjük ott, hogy habár a többség remek volt a filmben, senki se kapott elég időt a kibontakozásra. A könyves karaktereik halovány árnyékai lettek, és míg többen így is tudtak csillogni (pl. Thomas, Minho, Gally vagy Newt), addig mások háttérbe szorultak (pl. Teresa és Alby), és ezért nem lettek annyira emlékezetesek vagy kiemelkedőek. Mellesleg szerintem van egy nagy baki a film végén, vagy lehet csak én nem értem, így szívesen várom a magyarázatot. Gally hogy a fenébe került oda az Alkotókhoz a végén, és hogy került a kezébe egy olyan Siratós szerkezet, mikor azt az egyet, amit találtak, a többiek elvitték magukkal? Gally honnan tudta, hogy merre kell menni, hogy miként kell kijutni az útvesztőből? Korábban nem járt az útvesztőben, így nem kellett volna tudnia hogy merre kell menni. (A könyvben ugyebár a Siratók ragadják el, ők viszik oda, így ott értem a dolgot.)


Ami még tetszett az a film szerkezeti felépítése, ugyanolyan jól osztottak el az információkat, az ismerkedést és az akciót, mint a könyvben. Így a film eleje talán kicsit lassabb, ennek ellenére egyáltalán nem unalmas, hiszen mi is Thomassal együtt fedezzük fel ezt az ismeretlen világot. Pont olyan értetlenül szemlélődünk, mint ő, és ezt az érzést sikerült remekül átadnia Dylannek és a készítőknek. Aztán fokozatosan kapjuk az információkat, beindulnak az események, kiderülnek a rejtélyek és a végére egy egész izgalmas akció-kalandfilm lett az egészből. Örültem a kis poénoknak, ami mintha sokkal kevesebb lett volna itt, mint a könyvben, és nagyon tetszett a végén a James Dashner cameo, amit végül nem vágtak ki. Ahogy feszített ott az asztalnál, olyan kis aranyos volt. :)

Igazából még hosszú sorokon át elemezhetném a filmet, de azt nem szeretném. Így is elég hosszú lett ez a kritika. Volt egy remek könyves alapanyag, amiből kicsit kivettek, kicsit átalakítottak, kicsit formáltak, és mindezt úgy ültették át a nagy vászonra, hogy filmben is élvezhető legyen. Leírtam a dolgokat, amik nem tetszettek, mert nem vagyok vak, látom én azokat, ennek ellenére nem tudom azt mondani Az Útveszőre, hogy rossz lett, mert ellenkezőleg... élveztem az elejétől a végéig. Most már csak annyit tehetünk, hogy várunk a hétvégi adatokra, hogy mennyi bevételt hoz a készítőknek, mert sajnos csakis ettől függ a folytatás. Remélem elkészül a második és a harmadik rész, remélem sokan mennek a moziba megnézni. Titeket is erre biztatlak, mert higgyetek nekem ebben a filmben nem fogtok csalódni.
Értékelés:
10/8
Az értékelésem a másik blogomon is olvasható.

7 megjegyzés:

  1. A Gally-rejtélyre tökéletes magyarázatot ad a 3. könyv. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én azt még nem olvastam. :) De akkor is furán jött ki most ez az egész számomra.

      Törlés
    2. Nővérkém, én sem olvastam a 2. és a 3. könyvet, de nem nehéz kitalálni. :D Gondolom az Alkotók irányították oda. :)

      Törlés
  2. Cassie-hez már írtam egy hosszabb értékelést, de erre is reagálnék.

    Én nem éreztem úgy, hogy leegyszerűsítették volna a filmet. Bizonyos értelemben egyetértünk, de nem úgy, ahogyan Te fogalmazol. Ha olvastál Cassie-nél akkor láthatod, hogy én is leírtam egy csomó változtatást, ami pl. zavart is, de ahogy ott is írtam, szerintem ezek konkrétan szükségesek voltak - nem, nem ahhoz, hogy az átlag amerikai néző is megértse, bár tőlem távol állna, hogy ilyen előítéletes megjegyzést tegyek - hanem azért, mert egyszerűen másképp vagy nem fért volna bele a 2-2,5 órába, vagy vizuálisan nem lehetett volna megoldani.

    Ilyen vizuális okai lehettek annak, hogy 6 szavas kód helyett számsor lett. Egyszerűen Dashner elképzelését nem tudták megmutatni.

    A másik, hogy ha belegondolsz, itt az egész történet 3 nap tán. Azért a könyvben kb kétszer ennyi, talán picit több is. Sokszor jobban lecsillapodnak, nyugvópontra jutnak a történések. Pl. amikor Thomas és Minho simán vissza bírnak jutni az útvesztőbe, miután - amúgy sokkal leleményesebben - átverték a Siratókat. Vagy hogy naponta csak 1 fiút ragadnak el, aztán leállnak a Siratók. Nyilván a filmben folyamatosan magasan kell tartani az adrenalinszintet, ami szerintem néha a történet rovására megy. Mert pl. sokkal több akciót látsz, mint karakterek közötti kapcsolatábrázolást. De hát ez egy ilyen film.
    Mondjuk, mint Cassie-nél is írtam, nekem nem volt hiányérzetem a karakterek közötti kapcsolatrendszer kapcsán, nekem átjött, aminek a történet során át kellett, hogy jöjjön.

    Szerintem klassz filmet kaptak az Útvesztő rajongók, és bár ahol én voltam moziban nem állíthatnám, hogy szombat délután alkalmából tömegnyomor lett volna, de szerintem megállja a film a helyét, szurkolok, hogy legyen folytatás :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, olvastam ,amit Cassie-hez írtál és néhány dologban igazad is van. :) Többnyire egyetértünk. Valamiért azonban akkor is azt érzem, hogy túlzottan leegyszerűsítették a filmet, nem tudok szabadulni ettől az érzéstől.

      Nem akartam én leszólni senkit sem, és semmit se kijelenteni elhamarkodottan, de sajnos a tapasztalataim alapján az amerikai mozis ízlése igen furán szokott alakulni. Hisz ez az az ország ahol évente vagy 100 semmitmondó, üres és egy kaptafára épülő vígjátékot forgatnak le, és sajnos erre vevő az emberek többsége. Tudom, hogy a moziba járás szórakozás, és sokakat a gagyi vígjátékok kapcsolnak ki, de sajnos ennek az lesz a következménye, hogy nagyon kevés "komolyabb" filmet készítenek.

      Persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy Az Útvesztő milyen baromi komoly és nagyszabású film, mint mondjuk a Memento, A tökéletes trükk vagy épp A remény rabjai, véletlenül sem akartam arra célozni, még mielőtt valaki letámadna ezzel, csak azt mondom, hogy szerintem nem kellett volna mindent ennyire leegyszerűsíteni. Sajnálom, de nekem akkor is ez az érzésem a filmmel kapcsolatban, habár valahol mélyen legbelül tudom, hogy tényleg kevés volt az a két óra mindent belerakni, hogy tényleg fel kellett pörgetni az eseményeket és így tovább. :)

      Törlés
    2. Szerintem nem csak Amerikában jellemző, hogy az egyszerűbb dolgokat jobban kedvelik. De nem is baj, hiszen az embernek a mozi kikapcsolódás, szerintem mindannyian szívesen nézünk néha gagyi (de jópofa) vígjátékot is.
      Ugyanakkor nálunk is jellemző, hogy sokan vagy nem vevők vagy nem fogják fel a dolgok mélységét. Az Éhezők Viadala csoportban, ha valaki kitesz egy vicces gifet, arra sokkal nagyobb a kereslet, mintha én kiteszek egy kemény munkával elkészített interjúfordítást. Sokan szerintem nem is fogják fel sem annak, sem pedig ennek a filmnek/sorozatnak a mondanivalóját... Ez ellen nem tudunk tenni.

      Ahogyan az ellen sem, hogy az adaptáció szükségszerű velejárója az egyszerűsítés.

      Ami azonban itt rajongóként fontos lehet, hogy egy iszonyúan látványos filmet kaptunk "ajándékba" hiteles jellemformálásokkal, életszerű karakterekkel. Ha nem is pont ugyanúgy, ahogyan olvastuk, de életre kelt a könyv. És az ilyet mindig jó látni. :) Szerintem/remélem, ebben egyetérthetünk. :))

      Szóval kívánok magunknak még két(-három) hasonlóképp sikerült Útvesztő filmet.

      Törlés
    3. Igen, ebben egyetértünk. És neked legyen igazad, én is remélem, hogy elkészül a folytatás. Jövőhét elejére csak kiderül, amikor érkeznek a hétvégi Box Office adatok.

      Törlés